isadora duncan virtual museum
end ` texts `` english ` русский

en ^ ru

(wiki version - corrections and additions are welcome)
 
"People danced" \ "Homo saltatio"
 
DUNCAN`s COMMANDMENTS
 
"First there was light"
 
• Do not make yourself an idol.
 
Duncan Dance - an integral part of the absolute (true, real) dance, but by no means universal encyclopedia of dance. The so-called "original Duncan choreography" is relevant only for the museum, for the "dead" theater. Duncan did not request her copied. Duncan did not collect flock for himself and not to recruit adepts. Duncan to show people "the way to the light", to perfect the dance. All the proposed circumstances are different and unique. Each dancer is unique.
 
• Do not worship gamesmanship.
 
Do not be like gymnastics and acrobatics. Externally spectacular shape and shiny tinsel never hide the lack of content. Spectacular stunts can not be an end in itself in the dance. Street theater crowd pleasing, but has little to do with real art.
 
• Do not mistreat your body.
 
Dance - it is work. Dance - a process. But the dance - it's not an anatomical theater, not acrobatics, not a sport and not a circus. Dance does not require deform your spine, to twist your joints or mutilate their feet. In ugliness there is no beauty.
 
• Do not substitute music to arithmetic.
 
Classical ballet, classical choreography, dance like "Contemporary", ballroom dancing and others like them in the music do not need, it is easy to manage only a metronome. In dance, Duncan dance present, the source of motion is the music itself, rather than one "naked" tempo-rhythm.
 
• Do not expect tips from a choreographer.
 
Do not be puppet, but to be the creator and artist of dance - this is the testament of Isadora Duncan. All choreography is written in the music.
 
• Do not foolishness on the scene.
 
Scenic dance - a craft, not a way of expressing their own mental pathologies. On stage, you must provide meaningful art products, aesthetic and harmonic forms, and your "skeletons" best left "at home in the closet".
 
• Do not forget about decency.
 
Classical ballet - a very bad example to follow. Lifting up and moving apart of the legs - it is indecent, it is absolutely certain quite definite sign of a sign system.
 
• Thou shalt not covet places 1st.
 
Latest still will be the first. Dance, first of all, for himself. Love the art in yourself, not yourself in the art. Compete with yourself, and do not try to rise above the others.

*

en ^ ru

http://idvm.chat.ru/texts/4306.htm

(вики-версия -- исправления и дополнения приветствуются)
http://vk.com/duncancenter?w=wall36018247_380
https://www.facebook.com/isadora.duncan.center.spb.ru/posts/648189115289689

"Человек танцующий" \ "Homo saltatio"
 
ЗАПОВЕДИ ДУНКАНИЗМА
 
"Сначала был свет"
 
 • Не сотвори кумира себе.
 
Танец Дункан - неотъемлемая часть абсолютного (истинного, настоящего) танца, но отнюдь не всеобщая энциклопедия танцевального искусства. Так называемая "оригинальная хореография Дункан" актуальна только для музея, для "мёртвого" театра. Дункан не просила, чтобы копировали её танцы. Дункан не собирала для себя паству и не вербовала адептов. Дункан показала людям "дорогу к свету", к идеальному танцу. Все предлагаемые обстоятельства различны и неповторимы. Каждый танцор уникален и самобытен.
 
 • Не поклоняйся трюку.
 
Не уподобляйся гимнастикам и акробатикам. Внешне эффектная форма и блестящая мишура никогда не скроют отсутствия содержания. Эффектный трюк не может быть самоцелью в танце. Площадной театр приятен толпе, но имеет мало общего с настоящим искусством.
 
 • Не истязай тело своё.
 
Танец - это труд. Танец - это процесс. Но, танец - это не анатомический театр, не акробатика, не спорт и не цирк. Танец не требует деформировать свой позвоночник, выворачивать свои суставы или калечить свои стопы. В уродстве красоты нет.
 
 • Не подменяй музыку арифметическим счетом.
 
Классический балет, классическая хореография, танец типа "контемпорари", бальные танцы и иже с ними в музыке не нуждаются, легко обходятся только метрономом. В танце Дункан, в танце настоящем, источником движения является музыка непосредственно, а не один "голый" темпо-ритм.
 
 • Не жди подсказки от хореографа.
 
Не быть марионеткой, но быть творцом и художником танца, - в этом заключается завещание Айседоры Дункан. Вся хореография записана в музыке.
 
 • Не юродствуй на сцене.
 
Сценический танец - это ремесло, а не способ выражения собственных психических патологий. На сцене необходимо представлять содержательные художественные продукты, эстетические и гармонические формы, а свои "скелеты" лучше оставить "дома в шкафу".
 
 • Не забывай о приличиях.
 
Классический балет - очень плохой пример для подражания. Задирание и раздвигание ног - это неприлично, это совершенно определённый знак совершенно определённой знаковой системы.
 
 • Не возжелай места 1-го.
 
Последние всё равно станут первыми. Танцуй, в первую очередь, для себя. Люби искусство в себе, а не себя в искусстве. Соревнуйся с собой, и не старайся возвыситься над окружающими.
 
 •

http://idvm.jimdo.com ` http://idvm.fo.ru ` http://idvm.ru.tf `
http://idvm.w.pw ` http://idvm.orgfree.com `
http://idvm.chat.ru ` http://idvm.narod.ru `
http://idvm.ya.ru ` http://duncanmuseum.ru.tf `
http://duncan.boxmail.biz ` http://r812.eu5.org `

© open resource

begin ` texts ` home